onsdag 16 april 2014

Fin gädda på ismete

Det var ett tag sedan jag bloggade och de som trodde på innehållet i det senaste inlägget den 1 april åkte dit rejält. Var faktiskt några stycken som gick på det:)

Fiskat har jag således fortsatt att göra, har dock inte blivit många pass sedan senaste rapporten och de gånger jag varit ute så har det gått som det brukar denna isfiskesäsong, mycket men smått. Undantagen är förstås helgen då jag fiskade med Mårten, Markus, Henrik och Krister. Men när jag fiskat själv har det gått desto sämre sett till storleken.

Men idag så hände det plötsligt. Det högg en större gädda på mitt spö men det hela blev mer dramatiskt än jag helst hade velat. Hugget var precis som jag vill ha det, pling! och vippan flög till väders. Jag var snabbt framme och såg att det var slaklina. Vevade ett tag och plötsligt stramade det upp. Innan jag hann sätta dit mothugget så stack gäddan vilket innebar att den krokade sig själv.

Gäddan uppförde sig märkligt under hela fighten och vid två tillfällen trodde jag att den var borta men den hade helt enkelt rusat mot hålet istället som vanligtvis från. Påminde mig om en annan gädda som gjorde exakt samma sak, den var stor 120 cm och den här var det också fart och styrka i. Betet den högg på var en dubbelmört, alltså 2 mörtar på två olika trekrokar hängandes ca 5 cm i från varann. Ett tackel som jag gillar och fått stort på tidigare, nackdelen är att det är två trekrokar som sitter en bit i från varandra vilket kan göra så att den ena hänger lös och kan fastna i iskanten eller i handen om man är oförsiktig vid landningen.

Efter ett par minuter hade jag gäddan vid hålet men sen tog det tvärstopp. När jag tittade ner i hålet såg jag en rejäl skalle där en av trekrokarna satt fast en bit bak i sidan på käften vilket gjorde det i princip omöjligt att få gäddan upp genom hålet. Kroken omöjliggjorde inte bara landningen utan blev även en fara i fall den skulle fastna i iskanten eller ännu värre i min hand. För jag förstod nu att skall den upp genom hålet så måste jag ner med armen och handen i det 60 cm djupa hålet. Efter en obeskrivligt lång tid med mycket lirkande och bökande så lyckades jag på något vis få upp fisken vilket gjorde känslan av att lyckas ännu större på nått vis.

114,5 cm - 10,18kg

Måttade först gäddan till 114,5 cm. Vikten fastställdes senare till 10,18 kg.

Dagen bjöd på strålande sol och svaga vindar fram till lunch. Sedan mulnade det på samt började blåsa så jag gav upp tidigare än jag tänkt mig. Kände mig rätt nöjd med dagen ändå.

I övrigt så hände det inte mycket denna dag. Totalt 3 fäll och lika många landade gäddor. En snipa och en 5 kilos plus då den stora. I morgon kommer Martin upp och då kan det bli en del fiske och förhoppningsvis nått riktigt stort på kroken.

Glad påsk:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar