torsdag 15 maj 2014

Lägesrapport samt lite tankar inför sommar och höstfisket

Våren bromsades upp rejält när nordvinden och kylan slog till för drygt en vecka sedan. Nu utlovas det betydligt varmare väder och då lär det hända saker må jag lova. Isarna håller precis på att släppa taget om sjöarna medan de strömmande vattendragen har varit isfri i några veckor.

Det som lär hända är att i princip all vårlekande fisk kommer föra sina avkommer samtidigt. Förleksfisket är med andra ord bara att glömma, något som varje inbiten sportfiskare i Norrbotten väl känner till. Man får helt enkelt koppla bort att de feta gäddsuggorna eller abborrtöserna tappar upp emot 20% av sin kroppsvikt. Fisket kring och efter leken är i alla fall grymt roligt och har man tur kan man uppleva riktiga huggsexor. Och de största fiskarna leker ju i regel sist så chansen finns om än liten att ta den där feta drömfisken.

tail-jiggar till abborre-k

Under förra veckan så roade jag mig med att sortera upp mina beten, krokar, sänken m.m. Ett företag som tog tid och slukade 21 boxar.

Nu har jag redan fiskat några pass i maj och fått lägga några idar, mörtar, abborrar och gäddor på mitt konto. I måndags var jag på mitt första gäddpass där jag testade några nya lekvikar. Fiskade från land och såg en del gäddor men kändes som att de flesta inte hade kommit in. Så är det också på många platser, att fisken helt enkelt väntar på att komma in till just innan lek.

DSC01742m

Jag och Markus trotsade vädret när vi begav oss ut på jakten efter id. Inget superfiske men vi fick i alla fall id i alla de tre åar vi testade. De stora fattades däremot, något man vant sig när det gäller idfisket nu för tiden.

Hur ser framtiden ut gällande mitt fiske? Ja som vanligt hoppas jag på att fiska en hel del. Ofta vill man mer än det brukar bli av. Mycket hänger på hur kroppen känns och nu i veckan har den präglas av huvudvärk och stelhet i nacken. Men nog skall det förhoppningsvis bli en del fiskepass framöver för nu börjar den roligaste fiskeperioden med det skönaste vädret.

En del inköp har det blivit och igår var jag förbi Mieko Fishing och köpte de sista pusselbitarna i fiskeutrustningen. Nu hoppas jag ha de grejorna jag behöver för mitt fiske fram till isarna lägger sig igen. Blev en del “måste grejor” plus åtminstone ett impulsköp som skall bli riktigt trevligt att få testa.

FR70622r_3

Blev ett nytt vertikalspö. Westins nya W3 spö 6,2” 21-40 g som låg perfekt i handen.

okuma-komodo-350-size-low-profile-reels-21

Till det Okumas Komodo rulle. Med all säkerhet en utrustning som kommer att få jobba i sommar.

Måste medge att det är just vertikalfisket som lockar mest i år. Det är ett fiskesätt som jag de senaste åren verkligen fastnat för. Först och främst var det känslan och huggen som man uppskattade. Men med tiden har man insett hur effektivt det kan vara och hur man kan variera och anpassa fisket för att det skall passa olika arter.

Målet med vertikalfisket i sommar får väl bli gädda runt 10 kilo, gös 4+ samt abborre över kilot. Sedan skulle det vara kul att testa detta fiskesätt efter andra arter, finns en del tankar och planer för detta men återstår att se hur det blir. Tyvärr är jag ofta snabb i tanken och desto segare i handling.

Spinnfisket då? Ja nog lär det bli några gäddfisken nu i början av säsongen och senare en del abborrfiske. Kanske även nått fiske efter våra fettfenade vänner. Trolla lär jag nog också prova på en del och förhoppningsvis även nått metepass. Flugfiskespöet hoppas jag också få lufta i sommar. Kanske lite harrfiske med torrfluga?

Mina förhoppningar med denna period är att jag skall variera mitt fiske en hel del och fiska efter flera olika arter. Sedan testa flera nya vatten och inte minst bara njuta av naturen och allt som följer till denna härliga tid. Blir välplanerade och riktade fisken liksom nått slöpass däremellan. Jag har egentligen inte satt upp några specifika mål med att ta si och så många stora fiskar utan det får bli lite som det blir. Att fiska mest i sina hemmavatten och leta nya vatten på hemmaplan är för mig mer lockande fastän jag vet att det förmodligen skulle vara effektivare att söka lyckan inom ett större område. Nog för att jag även kommer att fiska på bortaplan ibland men det är fisket i mina hemmavatten som jag som vanligt sätter störst värde och fokus på.

Drömfisken då? Ja utan tvekan en regg-abborre i nått av mina hemmavatten. Lyckas jag med det så är jag i hamn med mitt huvudmål att ta lake, abborre, gös och gädda över regg-vikten inom kommungränsen. Detta mål satte jag upp 2009 då flyttade till Överkalix och inledde mitt specimenfiske här. Då trodde jag att abborren var den enklaste fisken att klara men tji fick jag då jag nu 5 år senare står utan abborre men istället två regg-gösar, en regg-gädda och en regg-lake. Så därför förstår ni att just en abborre i rätt storlek skulle värdesättas extra mycket.

Med detta så säger jag bara, nu kör vi så får vi se var vi landar. När isen lagt sig så har vi svaren…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar