onsdag 3 september 2014

Nu drar jag till Söröya igen!

För drygt ett år sedan fick jag för första gången i livet uppleva hur det kändes att drilla en hälleflundra. Platsen var ön Söröya uppe i nord Norge. Man hade ju hört och sett en del men det är något helt annat då man väl står där själv med spöet i handen och känner dess enorma styrka. En upplevelse för livet som jag tycker alla riktiga sportfiskare någon gång skall få uppleva.

Nu styr jag kosan till samma underbara ställe ännu en gång. Tillsammans med Markus Teilus och Björn Larsson skall jag tillbringa en vecka där. Siktet är i första hand inställd på hälleflundra men vi kommer förmodligen även fiska lite annat också. Tanken är även att testa fjällfisket i några av de sjöar som finns på ön.

Vi kommer bo på Söröya gjestestue en av Miekos fiskecamper som drivs av Einar och Ilona. Två mycket trevliga och hjälpsamma människor som verkligen kan ön utan och innan. Ett kvitto på detta plus att fisket håller högsta klass är många av campens återkommande gäster.

Rapporterna säger att det tagits många och även stora hälleflundror under de senaste veckorna. Nu får vi bara hoppas att vädrets makter är med oss och ger de bästa möjligheterna. Då skall vi förhoppningsvis få bända upp nått riktigt stort…

Här kan man läsa mer om fjolårets resa. Ett fiskeäventyr som bestod av många härliga ögonblick samt minnen för livet.

Söröya (Del 1)

Söröya (Del 2)

Söröya (Del 3)

Här nedan några bilder från Söröya 2013…

hälledrill

Med på resan hade vi en galen kajakfiskare, Joel Abrahamsson som lyckades landa några riktigt fina hälleflundror från sin kajak.

En film från detta kajakfiske finns på You Tube. Filmen går under namnet “Den galne och havet”.

I dagarna har Joel lyckas med en enorm bedrift då han tagit en håkäring på över 500 kilo från sin kajak. Ett världsrekord med råge vilket kan vara en skön belöning efter en dryg timmes kamp. Stort grattis till fångsten!

hällelycka (k)

Under andra dagen tog jag min hittills största “hälle”, en fisk på ca 130 centimeter och 30 kilo.

söröya-häleflundra (k)

Hällekungen själv S-O Larsson visade redan första dagen hur man fiskar hälleflundra!

söröya gjestestue (k)

Vacker vy över området. Söröya har en natur som är otroligt vacker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar