torsdag 30 april 2015

Kort sammanfattning av den gångna isfiskesäsongen

När väl isen blev stadig nog gjorde jag mitt första isfiskepass. Minns att det under natten hade kommit en dryg decimeter snö på den tidigare så fina blankisen. Förväntningarna sjönk men blev glatt överraskad när de större abborrarna var på hugget.

abborreee

Säsongens klart bästa fisk blev en abborre. 1430 g – 48 cm var måtten på firren.

Istället för att få en kick av den goda starten så blev jag nöjd och bekväm. Blev ett par fisketurer till innan årets tog slut, den sista med Mårten första veckan i december.

Därefter kom det att dröja 3,5 månader innan det var dags igen. En allt för lång fiskesvacka som bröts mycket på grund av solen och vårens ankomst. Totalt 6 fiskepass har jag mäktat med sedan dess, 4 riktat på gädda och 2 på abborre. Således 9 fiskepass på ett halvår vilket sannerligen inte är mycket att hurra över.

Av denna anledning så har jag inte heller satt upp några mål med mitt fiske. Om jag ändå skall summera mina fisken så får jag vara nöjd med resultatet, nästan oförtjänt bra mycket tack vare den fina abborren jag fick på premiären. Blev även några skapliga gäddor till slut…

IMG_4244

Bilder från mitt sista isfiskepass för några veckor sedan. Jag och Markus var egentligen ute efter abborre då denna bonusgädda högg.

IMG_4241

Riktigt vacker gädda som var runt metern lång och vägde 7580 gram.

Förutom denna gädda blev det två till vackra skapelser med respektabla vikter 8,25 kg respektive 7,65 kg.

Nu ser jag fram emot fisket i öppet vatten. Vet dock inte riktigt hur man skall lägga upp det hela, vilka arter man skall fokusera på.

Just nu ligger mitt fokus på havsfiske och en tripp till Norge. Mer om detta kommer på bloggen längre fram…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar