onsdag 30 mars 2016

10+ gäddorna fortsätter att trilla in

Åter ett nytt gäddfiskepass där samma mönster går igen. Det verkar som jag fastnat i en cirkel som jag gärna sitter kvar i ett tag till. När jag fått ut mina spön får jag stilla sitta och vänta i närmare två timmar innan dagens första hugg kommer.

Direkt efter mothugget känner jag att det är en bättre fisk. Denna gädda ger verkligen järnet från start till mål. Hoppet tänds därför om att det kan vara en riktigt stor gädda. Jag lyckas få gälgreppet om den på första försöket och kan konstatera att det är en finare fisk. Tyvärr inte det där monstret jag hade fantiserat om men helt klart en gädda värt att vara nöjd över. 

När jag väl har släppt tillbaka gäddan känner jag en sån där overklighetskänsla. Visst man vet hur fiske kan vara, långa perioder av dåligt fiske ersätts plötsligt av perioder då man har flyt. Det man lärt sig genom åren är att tro på det man gör, planera sina fisken och inte minst av allt lägga ner en massa tid. I år har jag faktiskt känt att jag vill satsa mer på isfisket efter ett par år då jag fiskat sparsamt. Redan i januari gjorde jag min planering klar och än så länge har det ju gått bra, ja oförtjänt bra skulle jag vilja påstå.
10,430 kg - 113 cm

Resterande tiden av dagen flyter på och jag kan sitta och njuta i min stol och vara nöjd. Jag vet ju hur det brukar gå nu. En stor fisk per pass och så ytterligare ett hugg som jag bommar. Mycket riktigt kommer nästa hugg och detta i samma veva som jag håller på att ta upp spöna. Det är en annorlunda känsla att hala in en 2 kilos gädda, känns nästan som man glömt bort hur det kändes. Ett tecken på att man blivit bortskämd efter flera större gäddor på raken. Kanske dags att komma in i verkligheten igen…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar