tisdag 22 mars 2016

Den gäddan kostade mig ett par nya borrskär

Var ute igår och fiskade i finvädret. Tanken är att hinna beta av några ytterligare gäddställen innan jag lägger gäddfisket på hyllan. Därefter blir det att lägga krutet på lite andra arter innan isfisket är över.

Fisket igår var ingen höjdare om vi ser till antalet hugg men det är jag ju van vid sedan tidigare. Och skall jag vara ärlig så skippar jag gärna de mindre gäddorna helt och hållet. Jag hade planerat noga var jag skulle borra mina hål, detta för att täcka av de ytor som kändes intressanta. Tyvärr blev det bara 6 hål borrade vilket ändå räckte för att få ut spöna på de platser jag ville. Anledningen till detta var att borrskären blev slöare för varje hål jag borrade och till sist så tog de inte alls. Det var inte så konstigt då jag efteråt kollade isen. Visst jag såg att det var skit i isen men tänkte inte så mycket då jag ville ha ut mina spön så snabbt som möjligt. Det var bara det att det var klumpar av lera, sand och smågrus, så inte konstigt att skären blev förstörda. Men vad gör man inte för att få chansen till stora gäddor J.

Första och enda hugget kom rätt snabbt och jag kände redan vid mothugget att det var en bättre gädda. Den kämpade sedan riktigt bra vilket ökade förväntningarna ytterligare. När jag tog gälgreppet om den och lyfte upp den ur hålet så insåg jag att det inte var nån riktigt stor fisk. Skallen var för liten liksom dess längd. Men all heder för dess styrka. Med dess längd så borde den ju vägt runt 6 kilo men denna vägde 7450 gram. Intressant och lite förvånande att man får se så feta gäddor som man gjort de senaste gångerna man varit ute.

Gäddan hade utan tvekan de rätta formerna. Synd bara att den inte var längre än sina 97 cm.

Där ett tag lyckades jag bara se skymten av magra, slanka storskallade gäddor och så nu detta mitt i allt. Snart vankas det påsk, tyvärr jobbar jag en hel del under veckan och så har jag en del annat planerat. Till detta ser vädret rätt trist ut. Men.förhoppningen är att man hinner ut en sväng under veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar