måndag 27 juni 2016

Storgäddor på trolling!

Lite av en fisketradition under försommaren är trollingfiske efter gädda tillsammans med Krister. Vi hade ett litet men angenämt problem till en början och det var att vi hade allt för många vatten som vi ville testa. Efter lite grubblande och tänkande kom vi fram till ett upplägg som kändes bra för oss bägge. En annan sak vi hade tänkt var att utforska nya vatten och i samband med detta även tälta ute i vildmarken .

Nu i efterhand kan man nog konstatera att vi tog vissa kloka beslut. Man kan säga att fisket varierande en hel del mellan de vatten vi fiskade i, både vad det gäller mängden fisk liksom storleken.
Natten blev kylslagen så till den grad att myggen och knotten försvann. Var ett tag sedan jag campade men som tur hade jag Krister Macgyver med mig som ägnat vintern åt att se överlevnadsprogram, inhandla campingprylar, yxor, sågar och gud vet allt. Så det var en trygghet i sig och säkert anledningen att vi slapp besök från björnar, ormar, myror eller argsinta getingar.

Så till fisket som började lite småsegt. Men hoppet tändes efter ett tag då första gäddan kom upp och glädjande nog var det en rätt bra fisk. Krister kontrar sedan med en ännu större och nu känns fisket genast mer hoppfullt. Gäddorna är skapligt grova men tycks inte ha käkat upp sig så mycket som vi hade hoppas på.


Här ser vi resultatet av en huggperiod som kom mitt på blanka dagen . Gäddan på bilden vägde 8,42 kg men det dröjde inte länge förrän Krister kontrade med en 8,8 kilo gädda:)

Mot slutet av ena fiskedagen får Krister på en bättre fisk och efter en stund stärks misstankarna att det kan vara en större fisk. Vi brukar ligga lite lågt hellre än att överdriva i våra gissningar så när vi ser fisken för första gången säger Krister att den kan vara över nio i alla fall. Krister sköter drillningen perfekt så jag kan håva den på första försöket. En lång fisk utan tvekan. Vi mäter den dock inte eftersom vi prioriterade att få in den snabbt istället. Gissningsvis 116-118 cm. Ryggen är rätt bra men annars är den mager och saknar höjd. Men nog borde den ändå väga över 10 kilo tycker vi och det gör den också.


Krister med en fin gädda som vägde 10,60 kg med en uppskattad längd av ca 116-118 cm.

Nöjda och belåtna fiskar vi vidare. Fisket dör sakta ut och vi börjar prata om att ge upp när sista hugget kommer. Denna gång på mitt spö. Fisken drar först ut bra med lina innan det blir tvärnit. Jag drillar fisken med mitt spö som jag fiskar utan paravan släpande bakom båten något som förhöjer fiskeupplevelsen. Gungningarna eller knyckarna är så där rejäla och långa så jag vid ett par tillfällen är rädd att fisken har gått loss. Detta måste vara en riktigt stor fisk känner jag och får nästan lite ”benskak”. Vi ser skymten av fisken hastigt nu när den rusar rakt ner under båten. Den är lång ser jag men Krister är ännu observantare och ser att den är grov och har lite mage också. Något han inte påpekar förrän efteråt vilket jag är tacksam för. Gäddan håvas sedan perfekt av Krister och glädjen är stor i båten. Tidigare har jag ju fått de flesta av mina storgäddor när jag fiskat själv men måste säga att det alltid är ännu trevligare när man får dela glädjen med en fiskekompis.


Denna gädda var klart grövre och starkare än de andra vi fick.  Något som även visade sig i vikten. 12,40 kg – 118 cm. 


Efter denna fisk kände vi oss nöjda och packade ihop. Sjukt kul att vi kunde landa var sin storgädda under dessa fiskedagar. Sedan kan jag inte låta bli att glädjas över att få ta min första 12+ på trolling. Fisket är sjukt overkligt just nu känner jag, att inom loppet av drygt två månaders fiske ta tre gäddor över 12,4 kg på tre olika metoder (ismete 12,93 kg, vertikalfiske 12,49 kg), trolling 12,40 kg) är egentligen för bra för att vara sant. 

Ett av mina mål med fisket är ju att lyckas få stora fiskar på så många metoder som möjligt och när man lyckas med detta så känner jag mig oerhört nöjd och stolt. Skriver inte detta för att bravera utan vill bara förmedla vad jag känner. Som jag skrivit förr så försöker jag undviker helt med att tävla eller jämföra mig med andra fiskare utan istället sätter jag upp mina egna mål och drömmar. När de så slår in mår man riktigt gott. Sedan inser jag ju att någon där uppe måste gilla mig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar