torsdag 16 juni 2016

Gäddfiske från land gav utdelning

Tänkte börja med en liten summering av mitt fiskande den senaste tiden. Måndagen den 30 maj började jag min 3 veckors långa semester som nu går mot sitt slut. Första semesterdagarna var ju gudomliga, kvällen den 30 maj har jag ju skrivit om i ett tidigare inlägg den kvällen var rent magiskt vädermässigt och så fick jag ju också en fin spinngädda strax under 10 kilo. En minst sagt bra start på semestern. Sedan dess har jag fiskat en del, dock inte lika mycket som jag tänkt mig. Några tilltänkta fiskedagar blåste eller regnade bort, ja vädret har varit rätt kasst ett tag. Men denna kalla period förde vissa fördelar med sig vilket jag har försökt utnyttja i form av gäddfiske. Jag har endast fiskat efter gädda och förutom det redan nämnda fiskepasset  har det blivit ytterligare tre båtfiskepass samt två kvällar då jag fiskat från land.

Det mesta av fisket har jag skött på egen hand vilket det finns både för och nackdelar med. Fördelarna är främst en som jag ser det, att man bestämmer själv när man skall fiska. För  mig kan det vara rätt skönt då jag periodvis lider av värk som gör att jag även blir väldigt trött. Har jag en bra dag försöker jag utnyttja den till max medan jag dåliga dagar nyttjar den till att vila upp mig. Att fiska med andra är oftast trevligare kan jag tycka samt att man tillsammans kan planera och styra upp fisket och bolla idéer. Är man två eller fler går tiden snabbare under tröga fiskepass och man har lättare att hålla ut någon extra timme förutsatt att man är lika envisa förstås.

Egentligen har jag inte satt upp några specifika mål med mitt fiske sedan jag städade undan ismeteprylarna. På nått sätt kändes det som man förbrukat sin tur för ett långt tag framöver, så varje bättre fisk man får resten av året får man se som en bonus. Rätt skönt att slippa en press som i alla fall jag kan sätta på mig själv ibland. Men samtidigt resonerar jag att när jag väl fiskar så gör jag det seriöst och under de senaste passen har jag satsat på att få så stora gäddor som möjligt och styrt mitt fiske därefter. Hur har det då gått? Tja skall inte säga för mycket utan istället kommer jag publicera några rapporter här framöver. Den första rapporten som kommer här nedan handlar om fisket från land, den andra om ett vertikalfiskepass och den tredje och sista om trollingfisket tillsammans med Krister.

Att fiska från land är lite ”back to basic” för mig, något som man oftast gjorde tidigare och speciellt i yngre år. Den senaste tiden har jag fiskat mest från båt, speciellt sedan jag började rikta mitt predatorfiske efter så stor fisk som möjligt. Jag har ändå som mål att ändra på detta framöver, ett av målen är att ta en 10+ gädda från land. Men min främsta uppgift borde vara att höja mitt nuvarande rekord som är rätt mediokra 7,70 kg.

Bägge fiskepassen startade jag under sena eftermiddagen och fiskade fram till 22 tiden. Tycker ofta kvällsfisket är bättre denna tid på året. Första fiskepasset delade jag upp i två olika vatten. Att ta sig till det ena stället var både längre och besvärligare än jag trott. Som lön för mödan fick jag mig sex gäddor, dock inga stora men kan ha haft på en bättre som gick loss efter bara några sekunder. Att döma av hugget och vågorna vill jag påstå att den inte var under 5 kilo i alla fall. Andra stället gav mig tre gäddor där en av gäddorna, en 2 kilos som var gäddbiten. Av märkena att döma så kan den gäddan knappast varit liten.

Så igår var jag ute igen och började fiska på ett nytt ställe som jag velat testa en längre tid. Redan i tredje kastet kommer ett distinkt hugg och en urstark fisk drar iväg på en av flertalet rusningar innan jag ens får se den. Pulsen stiger och när jag ser den tänker jag först var den inte större än så. Men den är grovvuxen och helt okej längd, uppskattningsvis strax under 110 cm. Tillslut kan jag håva den och innan jag släpper tillbaka den tar jag en bild av gäddan i håven samt väger den. Blir ytterligare tre smågäddor innan jag byter vatten.

Det blev ett nytt personbästa från land i form av urstark gädda på 8,85 kg. Gäddan högg på en grön Gigant Flapper tacklad med Mieko Predator skalle (light) i övre öglan.


Avslutar fisket där jag var förra gången fick gäddan som var biten. Efter flertalet kast får jag ett bra hugg. Som en kanonkula kommer gäddan farande i ett luftsprång. Ilsken rackare som jag väger snabbt till 6,20 kg. Några kast senare får jag sjögräs på kroken och börjar tokveva hem ”Flappern” i ytan. Då kastar sig plötsligt en gädda över jiggen i ett luftsprång men tyvärr missar den. Häftigt och gäddan var gott och väl över 5 kilo. Försöker sedan få den att hugga med alla konstens regler men den vägrar att visa sig något mera. Cool avslutning på en lyckad fiskekväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar