tisdag 27 juni 2017

Lyckat fiskepass med två gäddor över 10 varav en över 12!

Så var det dags för mitt och Kristers årliga försommarfiske efter gädda. Vi kopierade förra årets upplägg på det sätt att vi avsatte två hela fiskdagar samt tältade två nätter ute i vildmarken. Totalt fiskade i tre olika vatten med varierat resultat. Mäktiga fotspår av älg syntes utanför våra tält och rapporter om björn i området gjorde det lite extra spännande. Men jag var aldrig orolig efter att jag sett Kristers "Rambo kniv".

Planen var främst trollingfiske men även att testa vertikalfiske och spinn. Visst det blev några spinn och vertikalgäddor upp till ca 6 kilo men det var trollingfisket som visade sig bli det mest intressanta under dessa dagar.
Förutom de miljontals myrorna som sprang runt om våra fötter kändes vår lägerplats perfekt.

Krister var glödhet större delen av fiskepasset medan jag kände mig mer som en statist i båten. Jag fick mestadels agera håvare och fotograf vilket jag nog lyckades rätt bra med. Speciellt en av gäddorna som vägde strax under 8 kilo lossnade precis i samma sekund som den gled in i håven. Den andra gäddan jag håvade var bra mycket fetare men saknade längden. Vi vägde den till 8,65 kilo.

Dagens starkaste fisk utan tvekan får Krister. Den kämpar ursinnigt med flertalet rusningar och när den närmar sig båten vill den parkera sig rakt under den och vägrar komma till ytan. Kanske inte de där extrema tunga knyckarna och tyngden men stark som bara den. Nåja den ger sig till slut och vi ser en mäktig gädda komma upp till ytan. Jag ser att den är lång och ryggbred och hinner tänka mig att den kan vara riktigt fin. Tror däremot Krister ser lite tidigare än mig att den är väldigt mager och smal baktill. Men en sjukt rolig fisk som passerar både 10 kilos sträcket och 120 cm.
Detta var långt ifrån Kristers största eller längsta gädda men däremot en av hans starkaste. Några av rusningarna som den gjorde fick oss att hoppas på nått riktigt stort. 10,1 kg – 121 cm.

Kvällen tar vid och huggaktiviteten är väl sådär. Krister har ett par tunga fiskar som inte vill fastna och jag lyckas också missa ett hugg i samma veva. Nästa hugg missar jag också. En eller två svordomar hinner jag med innan det hugger igen några sekunder senare. Fasen kan de vara samma fisk kanske? Är det så är chansen stor att det är en finare gädda säger Krister. Lovande tänker jag, Krister har förmodligen varit med om sådana här situationer förr kan jag tänka mig. Spöet står så pass rejält böjt att jag får svårt att ta loss det från spöhållaren. Krister drar nu ner farten så jag får lite bättre förutsättningar att drilla min motståndare. Riktigt tung och seg är den till en början. När den väl kommer upp till ytan gör den något oväntat ett luftsprång över vattenytan. Sjukt mäktigt men är den så stor egentligen? En stund senare har vi gäddan rätt nära båten och då gör den en rusning strax över vattnenytan och då ser jag att den är krokad mer på utsidan av munnen vilket förklarar att den beter sig lite annorlunda. Som tur är lugnar fisken ner sig när den befinner sig vid båten och Krister kan håva gäddan perfekt. Tur för nu ser vi också att den sitter väldigt dåligt bara på en av krokarna.

Denna gång är det jag som ligger lite lågt i mina gissningar. Över 10 kilo i alla fall, tja säger Krister det kan ta mig tusan vara över tolv. När jag så lyfter upp gäddan i båten inser jag att den är riktigt fin på många sätt. Okej längd, bra rygg och bra fet också. Riktigt fin fisk med andra ord!
Mäktig gädda på 12,05 kilo och 116 centimeter. Känns som att man nu kan känna sig riktigt nöjd med gäddfisket i juni även detta år. Givetvis sitter denna gädda sjukt bra men lika fint är att mina kamrater Bosse tog ett nytt personligt rekord (11,22 kg) samt Kristers (121 centimeters). 


Det kändes riktigt fint med denna gädda som avslutning efter en tvådagars fisketripp. Att vi ännu en gång lyckas ta var sin storgädda under samma fiskepass är nästan för bra för att vara sant. Vi får helt klart vara nöjd med utdelningen och det arbete vi genomfört. För gäddorna var inte alltid så lätta att lura till hugg. Färgen på betena var av största betydelse, likaså valen av beten, fart och fiskdjup. Det gällde hela tiden att hitta rätt fiskedjup, färg, fart och bete och de under olika ljusförhållanden. De beten/färger som levererade bäst under dagen funkade inte alls på kvällen då det var något annat som gällde. Flera gånger när jag och Krister har fiskat har vi testat olika beten och färger efter vad vi själva tror på. Delvis i syfte att testa och lära sig och sedan kunna jämföra. Ofta har vi bägge två tillslut lyckats men långt ifrån alltid med samma beten och färger. Det jag menar med detta är att man har större chans att lyckas om man är två än ensam. Det underlättar också mycket om man har samma slags tänkt i fisket. Detta är nog minst lika viktig, tänker på saker som att lägga upp rätt strategi och planering samt att känna var och när man skall lägga krutet i ett vatten. Trollingfiske bygger verkligen på ett bra "Teamwork". Sen givetvis gäller det att fiska i rätt vatten, fiskar man på fel ställen kommer man aldrig lyckas oavsett hur duktiga och enträgna man är.

Vi fortsätter att fiska vidare en stund utan större framgång. Precis när vi så skall ta upp spöna får jag hugg. En hyfsad fisk visar det sig vara. Den ser inte så stor ut (kanske mest för att man har 12 kilosen på näthinnan). Snabbväger gäddan och inser att den inte var så tokig. Man blir lätt fartblind:)
Dagen efter när vi analyserar bilderna ser man att vi har lyckats ta samma fisk två gånger samma fiskpass. Rätt ovanlig, speciellt på trolling. Vikt: 8,65 kilo.

Nu blickar jag mer och mer framåt till annat fiske än gäddfisket som fått all min tid de senaste veckorna. Inte omöjligt att jag halkar tillbaka till gäddfisket nått enstaka pass även under högsommaren men fokuset blir nu mer riktat mot både gös och abborre i första hand. Två arter som jag valde bort förra året, just kanske därför känns motivationen större än på länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar