måndag 12 juni 2017

Resultatet av några dagars gäddfiske

När jag startade upp mitt gäddfiske på nytt i öppet vatten för bra precis en vecka sedan var det så kallt att mina fingrar domnade bort. Jag överdriver inte, det blåste friska nordvindar och temperaturen låg bara några grader över nollan. Men så några dagar efter detta sitter man i båten och svettas. Som jag skrivit tidigare, det är ofta väldigt snabba omkastningar i vädret denna tid här uppe i landet. Är detta då bra för fisket? Nja inte det ultimata men det skiter jag i. Värmen är så välkommen så…

Det har som sagt blivit några fisketurer den senaste veckan, dels själv och även med kompisar. Mest har det handlat om spinnfiske både från land och båt. Veckan började med sjukt trögt fiske och bara några få landade gäddor. Sämsta fiskedagen bjöd bara på ett endaste hugg men det visade sig vara säsongens hittills största fisk. 

Det var fortfarande kallt i vattnet när jag fick denna. Vattentemperaturen har stigit från ca 7 grader för en vecka sedan till idag dryga 15 grader! Min bästa gädda förra veckan blev alltså denna 110 centimeters som tyngde vågen till 8,15 kilo. Tom i buken, såg ut som att den rätt nyligt hade lekt och inte så konstigt då isen låg här för några veckor sedan.

Roligaste fiskepassen har varit de senaste två. Kvälls och nattfiske efter gädda på grunt vatten är något jag gillar skarpt. Har både fiskat från båt och land med hyggligt resultat. Gäddorna har dock varit rätt svårflörtade och de där riktiga aggressiva huggen har man inte sett röken av. Kanske är förklaringen det varma vädret som fått till följd att vattentemperaturen skenat i väg rejält på kort tid. Kanske det krävs en viss acklimatisering för gäddorna? Kanske att de nu rör på sig extra mycket för att hitta rätt plats där temperatur, syresättning och födotillgången är det optimala? 

Det har inte blivit några mängdfisken att tala om men ett gäng fiskar  (9 st) mellan 5-7 kilo räddar upp det hela. En kväll fick jag bara tre gäddor men alla vägde mellan 6-7 kilo. Kvällen hade kunnat sluta riktigt bra men storgäddan följde bara med till båten och nafsade i jiggen. Tippar att den gäddan kan ha vägde närmare 10 kilo. En fisk som fick upp min puls en gnutta. Senaste kvällen bjöd på bättre fiske sett till mängd och huggen kändes mer distinkta. Toppfisken hamnade precis som tidigare precis under min ”storgädds norm” dvs. 7 kilo.

Rätt intressant hur kräsna gäddorna kan vara i val av bete och färg. I ett vatten fungerade starka färger klart bäst. Gigant Flapper 20 cm i grönt eller gult levererade då bäst. I ett annat vatten var gäddorna om ännu mera svårflörtade och då krävdes det en sikfärgad Mieko Predator Shad för att lyckas. I ett tredje vatten var medicinen istället ett större silverfärgat skeddrag.

Nu hoppas vi på fortsatt fint fiskeväder men inte för varmt bara, för då lär fisket bli trögt snabbt. Sedan tar vi sikte på de större bitarna… 

* Hur stor skall en gädda vara för att betraktas som stor? Tja ställer man samma fråga till 100 olika fiskare lär man få en mängd olika svar. Sanningen är kanske rent av att det ligger i betraktarens ögon att avgöra och att det inte finns något korrekt svar på frågan. Men analyserar vi det vidare så vet man ju att gäddor blir olika stora i olika vatten, så den gädda som räknas som stor i ett vatten kan i ett annat vatten räknas som en normalstor fisk. Fiskar man ”riktat” efter stora gäddor som jag själv gör och för statistik över fisket känner jag ändå att man behöver ha något som liknar en slags måttstock. Där har jag allt eftersom känt att en gädda över 7 kilo ändå är en fin gädda, en fisk som man skall uppskatta oavsett vilket vatten det handlar om. Visst blir ju ändå en skillnad om den tas i en liten tjärn eller i typ Vättern. Tänker även att gäddor i den storleken börjar visa ett mer typiskt ”storgäddsbeteende”, får man en sån gädda i ett vatten så finns i regel ännu större fiskar i samma område. Vet att många bokför alla sina gäddor över 100 cm vilket också känns som en okej måttstock. Själv tycker jag vikten känns mer intressant så brukar hellre ”snabbväga” en gädda och skippa längden för att snabbare kunna återutsätta fisken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar