måndag 2 oktober 2017

Rapport september - Många långa och magra innan rätt gädda kom upp

Då var det dags att göra någon slags summering över septembermånads fiske. Det blev gäddfiske för hela slanten. Totalt sett kan jag inte annat än att vara nöjd men som alltid finns det nån grej man kan klaga på. Men det hade inte kunnat bli nått fiske alls, redan under sommaren kände jag att min rygg blev allt sämre och med tiden blev minsta lilla fysiska ansträngning ett helvete. Inte bara ryggen krånglade utan det värsta var nog den konstanta värken i nacke, huvud eller yrsel och tröttheten. Efter några behandlingar hos en naprapat och lite lättare daglig träning blev återigen vardagen mer dräglig och man kände att fiskesuget började komma.

Under en av årets alla regnveckor hade jag både tid, ork och lust att planera lite kring höstfisket. Med tanke på min fysiska status så tänkte jag att man börjar med att lägga sina fiskepass de dagar vädret är bra och att man "bara" fiskar 3-5 timmar i stöten. Eftersom jag köpt en massa nya trollingbeten (såväl softbait som wobblers) så kände jag mig rätt peppad för trolling. Jag har trollat rätt lite de senaste åren så kanske därav suget. Även lite vertikalfiske på några väl valda ställen lockade som vanligt. En planering brukar för mig oftast innebära att oddsen ökar rejält för att lyckas bättre.

Men vad är att lyckas då? Jag sticker inte undan med att det är dom stora fiskarna som lockar mest. Vet att många räknar antalet 10+ och visst det gör jag också men lägger inte någon större vikt i det. För mig är all statistik viktig och i fallet gäddor är det varje fisk över 7 kilo som bokförs. Det som utan tvekan driver mig mest i gäddfisket för närvarnade är att komma i kontakt med de riktigt stora fiskarna, de som får pulsen att stiga och benen att darra. Men ju mer man fiskar, ju fler fiskar man får desto svårare blir det att få uppleva dessa ögonblick. Men så länge man fiskar finns chansen där. Jag har dock märkt att för mig krävs det nått mer än bara detta med stora fiskar. Att ha en tanke, ett mål med det man gör, det kan handla om allt från att testa nya beten, fiskemetoder, nya vatten och tekniker. Att finslipa på detaljer för att lyckas i ett visst vatten är också en viktig bit i mitt fiske.

Som planerat blev det rätt korta fiskepass från tre timmar till det dubbla. Första gäddpasset för hösten var lite trögt men lyckades tillslut trolla upp en 110 centimeters gädda på 8,23 kilo. Nästa gång jag var ute så trollade jag tre timmar och första timmen hände inte mycket. Men så under drygt två timmar högg det konstant och helt plötsligt hade jag dragit 18 gäddor med en skaplig topp på runt 7,5 kg. Fast det kom även en större några minuter senare under vertikalfiske, en rätt grov pjäs på 8400 gram som svarade för ett av de hårdaste huggen jag varit med om.

Höstens första bättre gädda passerade både 8 kilos strecket och 110 cm gränsen. 

Min tyngsta septembergädda i år blev denna. 113 cm och 9510 gram.

Efter dessa inledande pass kom en dryg vecka av regn och blåst och det kanske var lika bra för mig då jag nu kunde vila upp mig och börja träna efter mina behandlingar. Jag hade inga större förväntningar under nästa fiskepass då jag testade ett ställe som jag inte fått nån riktigt stor gädda på förrut men blev glatt överraskad då det kliver på en finare gädda. Tycker den ser rätt grov ut, mäter den till 112 cm men vågen visar "bara" 9070 gram. Här tar en nya era över med rätt långa men magra gäddor för under nästa två fiskepass drar jag gäddor på 114 cm, 113cm och 113 cm. Toppfisken väger ändå 9510 gram men det är väl här jag kommer till min grej jag tänker klaga på. Det är givetvis konditionen på gäddorna, fem gäddor i intervallet 110-114 cm så var ingen större än dryga 9,5 kg. Just att gäddorna överlag har varit magra förvånar mig. Utifrån mina erfarenheter från tidigare år tycker jag att gäddorna har varit fetare efter en kall sommar än en varm. Med tanke på årets skitsommar borde det logiska vara att de överlag är feta redan tidigt på hösten, men icke det. Pratade med Markus Teilus och han har upplevt samma fenomen i höst med magra fiskar och även flera andra duktiga gäddfiskare, märkligt som sagt...

Testfiskade Savage Gear 3D Burbot 50 cm och det dröjde inte länge innan en 114 centimeters gädda smäller på. Förutom denna fisk har det blivit några till över 7 kilo på detta grymma bete.

Sjukaste jag sett när det gäller bitmärken. Hade väl varit normalt om det varit en mindre gädda men denna gädda mätte faktiskt 113 cm!

Nåja det kom några lite fetare gäddor tillslut och det var då jag och Krister gjort vårt första gemensamma höstfiskepass för året. Dagen började lite segt då vi inledde med trolling. Vi såg inte så mycket stim av betesfisk på lodet och det kändes inte så hett som vi hoppades på. Men de gäddor gäddor som vi fick var rätt fina i både konidis och vikt. Största gädda väger prick 8 kilo.

Här dagens största trollingädda på prick 8 kilo. Vad vi inte visste då var att snart skulle det komma upp en bra mycket större pjäs.

Vi hittar tillslut ett hyfsat stim som vi trollar runt men det ger inget så vi beslutar oss för att testa vertikalfiske runt stimmet. Kanske står de och trycker mot botten och då kan ett metodbyte vara det rätta. Det tar inte många minuter innan jag drar upp en gädda vilket följs av en till och ytterigare en. Rätt försiktiga hugg men de är alla fina från ca sex kilo upp till 7,750 gram. Jag börjar känna ett visst medlidande med min båtkamrat som inte haft ett endaste hugg vare sig på sina trollingbeten eller jiggar. Men jag behöver inte tänka mer över detta länge till. Pang! Ett våldsamt hugg och ett spöböj som heter duga står nu Krister och drillar en tillsynes bra fisk. Det tar ett tag innan vi får en liten skymt av fisken och jag tänker då att denna är riktigt fin. Andra gången den dyker upp är jag så fokuserad på håvningen så det enda jag registrerar är vilken vacker teckning den har. Väl i håven säger jag, att den borde ju väga över 10 kilo i alla fall. Men det visar sig att den väger långt mer än så vilket nog Krister redan listat ut, men han brukar ligga lågt i sina gissningar.

Krister med sitt nya Vertikal PB! 12480 gram fördelat på 120 centimeter.

Vacker färgteckning och bra ryggbredd hela vägen kännetecknade denna praktfisk.

Länge sedan jag blev så glad över en fisk. Gissar även att Krister värderar denna fisk högt trots att den inte ens platsar i hans 10 topp lista. Men detta är den klart största vertikalgäddan Krister fått samt den första över 12 kilo han fått när vi fiskat tillsammans. Av bara farten drar Krister en gädda på 8200 gram i nästa släpp, sedan händer inte mer och vi fattar knappt vad som skett under den senaste timmen. Sista fiskepasset i månaden blir det klart sämsta och det känns som att man är tillbaka till verkligheten på något sätt.

STATISTIK – SEPTEMBER 2017
12480 g – 120 cm              Krister   (Vertikal)
9510 g – 113 cm                Mats     (Trolling)
9070 g – 112 cm                Mats     (Trolling)
8680 g – 114 cm                Mats     (Trolling)
8400 g – 107 cm                Mats     (Vertikal)
8230 g – 110 cm                Mats     (Trolling)
8200 g                                Krister   (Vertikal)
8120 g – 107 cm                Mats     (Trolling)
8020 g – 113 cm                Mats     (Trolling)
8000 g                                Mats     (Trolling)
7750 g                                Mats     (Vertikal)
7350 g                                Mats     (Trolling)
7200 g                                Mats     (Trolling)

Nu står oktober framför oss och jag hoppas hinna ut några svängar till. Fastän jag vet att gäddfisket kan vara som bäst då vet jag att hur vädret kan vara. Krävs ett rejält pannben då, hoppas man kan ta fram det och som belöning ta en fet gädda i rätt längd. Lyckas jag med detta så får höstfisket mer än godkänt...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar