fredag 29 december 2017

Årskrönika 2017

Det var länge sedan jag uppdaterade bloggen vilken har sin förklaring i att jag varken har fiskat eller funderat speciellt mycket kring fiske efter att hösten övergick till vinter i början av november. Men som vanligt kommer en årskrönika som beskriver mitt fiske-år utifrån mitt eget perspektiv. I mångt och mycket blev fisket rätt likt fjolåret med en del undantag.

ISFISKET Redan efter att de sista nyårsraketerna skjutits av och det nya året tagits vid började jag fundera över hur det kommande året kunde se ut. Grundplaneringen var precis som det senaste åren att vänta med fisket fram emot mars månad och sedan fiska rätt frekvent fram till isarna börjar bli allt för dåliga. Vet inte om det var för det ökande fiskesuget eller för det ovanligt milda vädret då jag chockade mig själv genom att fiska två dagar i rad mitt i självaste februari. Största drivkraften var nog chansen att lyckas med ett långsiktigt mål jag satt upp, att plocka gäddor över 10 kg under årets samtliga månader. Februari månad saknades och skulle jag lyckas med detta så kom även årets ismetemål på köpet, nämligen minst en gädda över 10 kg från isen. Ett lättare och mer realistiskt mål var att kanske att förbättra mitt ”februari PB” på blygsamma 7020 gram från 2010.
Det blev två sega fiskepass vilket också var förväntat. Det ena slutade i besvikelse då jag krokade en tung fisk som klev av efter några sekunder, känslan jag fick var att det rörde sig om en riktigt fin gädda. Men i slutet av det andra fiskepasset gick det istället stolpe in. Jag höll på att plocka in spöna ett efter ett men av någon anledning tog jag det ovanligt lugnt. Kanske för att jag hoppades så mycket att det skulle kunna hugga så här i slutet av dagen då dagsljuset började sina. Dessa skymningsgäddor brukar av någon anledning ofta vara fina. När jag endast hade två spön kvar ute hördes ett svagt plingande. Kollade mot vippan och visst något var där men väldigt försiktigt. Kanske en lake eller? Drog försiktigt i linan och då bestämde sig gäddan för att sticka och då var det bara att göra mothugg. Det blev en kort och intensiv kamp innan jag kunde skåda min hittills grövsta ismetegädda över 10 pannor. Den var inte bara grov utan även grymt vacker i teckningen med knallgul buk. Sjukt fin fisk och nu var bägge mina mål i hamn. Ibland kan fisket vara lätt…
Årets kanske roligaste gädda var denna vackra skapelse. Februari-rekord, 10,44 kg - 109 cm.
Sen kom mars och fisket gick rätt segt. Blev inte heller så många pass då vädret oftast var för dåligt. Ja hela vårvintern var kall och blåsig. De få soliga dagar som kom ja då skulle det också blåsa en massa. Pratade med en äldre inbiten pimpelfiskare som sa att han aldrig hade han varit med om en så dålig vårvinter vädermässigt. Jag kan bara hålla med om den saken. Skönaste dagarna under denna period kom i slutet av april, en tid då isarna ofta börjar vara för dåliga men nu var tjockleken på isen 70-80 cm. En av dessa två dagar upplevde jag ett riktigt huggrace med ett par bättre gäddor där den största vägdes in på 9920 gram.
Av tradition brukar jag knipa en storgädda under påsken. Årets bidrag blev denna. 10,47 kg - 112 cm.
Men största ismetegäddan kom några veckor tidigare under påskhelgen. Då fiskade två hela dagar och det var riktigt segt. Men vad gör det när det kommer upp en riktigt fin och välnärd gädda på närmare 10.5 kg. Totalt sett måste jag vara nöjd med isfisket. Går ju inte upp mot fjolåret förstås och inte heller 2010 men hamnar på en klar tredje plats i alla fall. Blev faktiskt ytterligare ett lyckosamt fiske under påskhelgen och det kom under en pimpeltävling jag ställde upp i. Var bra många år sedan jag ställde upp i en pimpeltävling men överraskade nog både mig själv och de övriga mer erfarna tävlingsfiskarna med att kliva upp på pallen. Blev en tredjeplats med ca 6,5 kg abborre i påsen.
FÖRSOMMARFISKET Våren och försommaren var nog om ännu sämre vädermässigt. Isarna vägrade släppa taget och låg i vissa av mina fiskevatten flera veckor längre än normalt. Minns första båtpasset tillsammans med Martin. Det var första veckan i juni och vi frös nått enormt. Fisket var också dåligt hela denna kyliga period. När så värmen kom så gick vi från +5 till +25 på ett par dagar. Visst gäddfisket kom igång men övergången gick allt för snabbt så blev inte alls som man ville ha det. Junifisket blev till slut ändå rätt bra. Aldrig tidigare har jag fått så många gäddor i 5-7 kilos klassen under ett par dagar men de stora gäckade mig länge. Men skam den som ger sig då jag innan månadens slut stod där med en 12 plussare i famnen. Även riktigt skoj att mina fiskekamrater Krister och Bosse fick ta var sin storgädda. Bosses gädda vägde hela 11,22 kg och blev ett nytt pb. Kristers var lång (121cm) men tyvärr rätt mager men ändå en bit över 10 kilo. De flesta gäddorna tog jag på spinn och vertikalfiske men den största kom under ett lyckat trollingpass tillsammans med Krister.
Min största gädda för året kom i juni. 12,05 kg - 116 cm, trolling.
SOMMARFISKET Sommaren kom sakta men säkert även till Norrbotten. Eller kanske bättre beskrivning att den aldrig riktigt kom, i alla fall kändes det lite så. Men visst några fina sommarkvällar och en och annan varm och solig dag blev det men totalt sett alldeles för få soliga och varma dagar. Däremot regn såg man mycket av och ett bevis på detta var väl att några av våra älvar näst intill svämmade över och detta skedde mitt i sommaren. Detta innebar att vattnet aldrig blev mycket varmare än 20 grader. Nu valde jag bort gäddfisket helt men hade man satsat på gädda hela sommaren tror jag att förutsättningarna varit rätt goda. Det blev istället uteslutande gösfiske och i princip bara vertikalfiske. Blev mest kortare pass utan några direkta mål med fisket. I mängd sett så blev det bra många gösar, flera fina bitar från 2,5 kg upp till 3,12 kg. Annars har jag försökt vara ute så mycket som möjligt under hela sommaren liksom början av hösten. Nu har jag inte alltid fiskat utan ibland har det handlat om camping, promenader och inte minst bärplockning.
Just taktiken att inte fiska alltför långa pass har jag kört med mer eller mindre hela året. Dels för att inte fiska mig less men även för att spara på kroppen. Blev inte heller så många riktiga satsningar utan ofta fiskade jag någon eller ett par dagar i veckan för att i vissa perioder inte fiska nått alls. Hade egentligen bara två intensiva korta perioder på vardera ca 10 dagar och de var i slutet av juni samt första halvan av oktober. Dessa perioder var också de mest lyckosamma resultatmässigt.
HÖSTFISKET Nu till höstfisket som blev riktigt lyckosamt för mig i vissa avseenden. Aldrig tidigare har jag fått så många stora gäddor (över 7 kg) under en och samma höst som i år. Aldrig tidigare har jag haft så många pass på raken med gäddor över 110 cm. Totalt blev det 8 gäddor över 110 cm men ”bara” två av dessa nådde tvåsiffrigt. Men den stora behållningen var ändå när Krister tog sin vertikalgädda på 12,48 kg – 120 cm. En magnifik gädda helt enkelt.
Kristers vackra storgädda tagen på vertikalfiske, 12,48 kg - 120 cm.
Ytterligare en minnesvärd fisketripp var när jag fiskade med Markus Teilus under två dagar. Vi flötestrollade i två olika vatten och redan första dagen när vi testade ett nytt vatten kom belöningen med fyra gäddor över 7 kilo var av en toppfisk av sällan skådat slag.
En riktig julgris som kom några månader för tidigt bara. 10,21 kg - 110 cm.
Dagen efter kunde det ha gått ännu bättre då Markus brände en gädda på uppskattningsvis 12 kilo just när den skulle håvas. Extra tungt då vi fick se att tafsen till stingerkroken hade gått av. Men Markus fick revansch bara någon dag senare då han plockar en gädda på 11,65 kg. På tal om Markus så hade han ett sjukt år om man ser till de storleken på toppfiskarna. Vad sägs om gäddor på 13,8 kg samt 13,3 kg och en abborre på drygt 1,7 kg! Alla dessa tagna i Norrbotten dessutom. 
Sista gäddan i öppet vatten för året. Flötestrollad madam 10,07 kg - 115 cm.
Under mitt sista pass i öppet vatten tar jag även en gädda som passerar tvåsiffrigt vilket blir en perfekt avslutning på fiskesäsongen. Eller inte, ismetet kanske man skulle hinna med? Ja det blev två pass på blankisen, sen kom en förkylning, sen snön och så vipps var fiskesuget försvunnet.
HUVUDMÅLEN INFÖR ÅRET
- En ismetegädda över 10 kg. (Blev två 10,47 kg, 10,44 kg)
- En försommargädda över 10 kg. (Blev en på 12,05 kg)
- En höstgädda över 10 kg. (Blev två, 10,21 kg, 10,07kg).
BONUSMÅL
- Fick en gädda över reggvikten 12 kg.
- Nytt månadsrekord samt första över 10 kg i februari.
- Nytt metodrekord samt första över 10 kg för ny fiskemetod (Flötestrolling).

ÖVRIGT
- Fick bevittna när Bosse tog ett nytt PB (11,22 kg).
- Fick bevittna när Krister tog ett nytt Vertikal PB (12,48 kg)


TOPP 10 – GÄDDA – 2017
12050 g – 116 cm           Trolling (Juni)
10470 g – 112 cm           Ismete (April)
10440 g – 109 cm           Ismete (Februari)
10210 g – 110 cm           Flötestrolling (Oktober)
10070 g – 115 cm           Flötestrolling (Oktober)
  9920 g – 111 cm           Ismete (April)
  9510 g – 113 cm           Trolling (September)
  9500 g                           Vertikal (Juni)
  9220 g – 110 cm           Vertikal (Oktober)
  9070 g – 112 cm           Trolling (September)

KORT ANALYS OM ÅRET 2017 Blev året som jag tänkt mig? Gick det lika bra som jag hoppades? Bjöd året på några överraskningar? Nu har jag inte gjort någon utförlig statistik men känslan är att jag i tid har fiskat ungefär lika mycket som 2016. Kanske något mer då jag i år fiskade en del gös under högsommaren. Annars har det uteslutande handlat om gäddfiske. Vet inte men sen jag la om inriktningen av mitt fiske 2016 till mer eller mindre endast gädda mot tidigare flera arter är det som att jag fått upp suget än mera för denna sötvattenskrokodil. Som jag skrivit om tidigare går mitt fiskesug lite i vågor och den tid jag lägger ner i dagsläget känns alldeles för liten för att kunna satsa på flera arter. Då blir det bättre med att satsa på endast en art och när tid och lust dyker upp göra nått gästspel efter annat.
Året blev faktiskt rätt likt som jag tänkt mig. Inga direkta överraskningar, kanske i så fall höstfisket som levererade fina gäddor under i princip varje pass. Jag förstod att det skulle bli svårt att toppa fjolåret sett till toppfiskarna men däremot såg jag det fullt möjligt att ta fler stora gäddor (över 7kg). Det blev också fler gäddor över 7 kg än rekordet från i fjol. Då fick jag 20 stycken och i år stannade siffran på 32 gäddor. 13 av dessa var längre än 110 cm vilket också blir ett rekord. Däremot hade jag till skillnad mot fjolåret stolpe ut med de grövre fiskarna. De flesta långa gäddorna var magra eller så saknade de den rätta ryggbredden. Men samtidigt vet jag att just konditionen i de vatten jag fiskar i inte är den bästa alla gånger så jag ser inga konstigheter i det hela. Men känns ändå som att jag inte lyckades plocka de rätta fiskarna i år.
Slutligen några ord om framtiden. Drivkraften inför 2018 är att hitta nya sätt och nya vatten att plocka så stora gäddor som möjligt. Det finns redan en grundplanering kring detta och eftersom jag söker mig till vatten jag inte vet någon fiskat i seriöst så går jag mest på känsla. Jag har sagt det förr, hade jag velat fiska så effektivt som möjligt hade jag planerat annorlunda. Min drivkraft ligger mer i att lyckas på egen hand och på eget sätt än att följa andras fotspår. Resultatet blir förmodligen sämre men glädjen desto större när man lyckas. Om man nu lyckas vill säga…
Utesluter inte heller att det blir lite fiske efter andra arter än just gädda. Jag kommer förmodligen ligga hel lågt med fisket nu en längre tid men skall i alla fall försöka smida lite planer som jag sedan kan börja förverkliga här längre fram. Gissningsvis när vårsolen börjar varma och snön börjar sjunka undan.
TACK FÖR DETTA ÅR OCH ETT GOTT NYTT FISKE-ÅR 2018  TILL ER ALLA!

/ Mats

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar